Sri Lanka – junareitti Kandysta Ellaan on ihastuttavan kaunis

Junamatka Kandysta Ellaan on ihastuttavan kaunis.  Siksi olin ottanut sen matkani yhdeksi päätavoitteista. Esittelen aluksi hieman Sri Lankan junamatkailun perusjuttuja. Sen jälkeen köröttelemme junalla Kandysta Nanyoyaan, josta matkaan tuktukilla saaren teeviljelyn ytimeen eli Nuwara Elyaan., jossa vietin matkani ehkä mieleenpainuvimmin vuorokauden. Yöpymisen jälkeen jatkoin junamatkailua Sri Lankan kauneimmalla rautatieosuudella Nanoyasta Ellaan. Tuolla lumoavalla reitillä voi ihailla junan ikkunasta (tai ovesta) kilometrin verran alapuolella siintäviä kauniita laaksoja, järviä ja vesiputouksia. Suurin haaste noilla matkoilla on löytää istumapaikka, josta voi ihailla maisemia ja ikuistaa niitä kameraan, sillä seisaaltaan niitä on vaikea nähdä, ainakaan pitkän henkilön. Annan tässä jutussa vinkkejä myös istumapaikka-asioihin.


Junamatkaa Kandysta Ellaan kehutaan kaikissa maata käsittävissä kirjoituksissa saaren kauneimmaksi ja yhdeksi maailman kauneimmista, joten miksipä jättäisi sen väliin? Tuon korkealla vuorten rinteillä kulkevan matkan kesto on noin 6,5 tuntia, joten siinä ehtii vilkuilla maisemia. Esittelen tässä blogikirjoituksessani oleellisimmat asiat tuosta kokemuksesta. Tervetuloa Sri Lankan kauneimmalle junamatkalle.

Sri Lankan rautatieliikenneverkko on kohtuullisen hyvä. Junalla pääsee edullisesti, lähes ilmaiseksi, mikäli on valmis istumaan täpötäysissä junissa. Ne matelevat keskimäärin 25 km tuntinopeudella pysähtyen kaikilla asemilla, odottaen välillä 10-20 min vastaantulevaa junaa tai muista syistä. Siitä hommasta selviää, kun lähtee oikealla asenteella liikenteeseen eli ei kiirettä ei. Kahden päivän syvällä rintaäänellä todistan, että ne ovat koko ajan myöhässä, ajoittain paljonkin.

 

Mistä ja miten hankin lipun?

 

Lipun ostosta ym. saa parhaiten tietoa seuraavasta linkistä

Junamatkailua Sri Lankalla

Tässä pari asiaa rautatieliikenteestä oman ymmärrykseni mukaan. Matkustusluokkia on neljä eli perinteiset 1-, 2- ja 3-luokat ja lisäksi vielä O-luokka. Se tarkoittaa junaan viimeistä ns. maisemavaunua, jossa istutaan selkä menosuuntaan. Alla on esimerkki aikatauluista, luokista ja varausmahdollisuuksista.

Pitkän matkan juniin on mahdollista ostaa lippu Colombo Fort -asemalta ennakkoon kera varatun istumapaikan. Tuohon esimerkkini mukaiseen reittiin, joka on saaren suosituin, saanee (ja pitää) ostaa liput jopa viikkoja aikaisemmin. Ilmeisesti se on osin mahdollista internetissä, mutta sitä en tutkinut, kun en oikein tiennyt milloin ja miten liikun. 1. ja 2. luokassa on vaunuja joihin voi varata istumapaikka ja sellaisia, joihin ei voi. Sääntönä oli, että lippuja voi ostaa vasta samana päivänä, kuin aikoo liikkua. Hinnat ovat mitättömän pieniä. Esim. 6 tunnin matka 2. luokassa Kandysta Ellaan maksoi 240 rutia eli noin 1,6 euroa, sillä valtion strategiana on kuljettaa kansaa noilla matelevilla junilla ja se kyllä onnistuu, kun “lahjoittaa” rahat matkustajille. Siitä seuraa sitten se, että junat ovat koko ajan ylibuukattuja ainakin Kandy-Ella-osuudella.

 

Ihastuttavan kaunis junareitti Kandysta Ellaan

 

Tätä matkaa olin odottanut kiitos lehdistön, matkaoppaiden ja bloggarikollegojen? “Sri Lankan kaunein junareitti” on vahva, paljon lupaava ilmaisu. Pakko sellainen oli siis Apan nähdä. Menin aamulla Kandyyn rautatieasemalle tuntia ennen junanlähtöä varmistaakseni istumapaikan. Jono oli pitkä, mutta eteni nopeasti. Kävi ilmi, että Kandyssä ei myydä numeroituja paikkoja. Ostin 240 rupia maksavan lipun ja menin odottelemaan klo 8.40 lähtevää junaa. Aika kului rettekästi lueskellen tai ihmisten kanssa seurustellen. Oli lähes terapeuttista jutella ruotsalaisten (tai jopa englantilaisten) kanssa, joiden puheesta ymmärtää ainakin pääosan sanotusta :-). Sri Lankan väestön kanssa se ei ollut aina kovin helppoa ja tiedän, että syy löytyy, kun vilkaisee peiliä.

Juna tuli 15 min myöhässä ja väki ryntäsi junaan, suuri osa liikkuvaan sellaiseen. Kolme iäkkään puoleista (melkein meikäläisen ikäistä) japanilaista (tai jostain sieltä) naista käyttivät lähes kovia otteita vallatessaan paikkoja. Meikäläinenkin sellaisen lopulta löysi yhden ryntäilijän vierestä. Kun ihmiset alkoivat löytää paikkansa, joku tuli sanomaan, että se on väärä juna. Näin se homma eteni, vaikka kaikille oli ilmoitettu se raide. Juna lähteekin kuulemma viereiseltä raiteelta. Sama happening päinvastaiseen suuntaan isojen laukkujen kanssa, japsit jälleen machonaisina ryntäämässä ulos. En ymmärtänyt 😜 Noissa tilanteissa kiittelin muutamia vuosia aiemmin tekemäämme valintaa matkustaa pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa. No, kotona vintillä pölyttyy sen jälkeen jokunen kevyt 4-pyöräinen tilava laukku. (Saattavat tosin päästä tuulettumaan toukokuussa New Yorkiin, josta voi kulkeutua edullista outlet-kamaa.)

Meni lopulta kauan ennen kuin juna saapui Colombosta tunnin myöhässä. Sama episodi alkoi jälleen sillä erolla, että matkalaukkukansa ryntäsi junaan samaan aikaan, kun edelliset yrittivät tulla sieltä pois. Mission impossible. Törmäyskurssi oli valmis ja sanaharkkaakin siinä kävivätten. Kun poisjäävät olivat tulleet, rohkeni suomalainenkin astua lentolaukkunsa kanssa junaan. Eihän sieltä valmiiksi täydestä junasta löytynyt istumapaikkoja.

Jäin seisomaan vaunuosaston keskelle ja kuulin hollantilaisseurueelta, että he jäisivät pois tunnin kuluttua. Tartuin tuohon oljenkorteen. Eräs rouva lupasi minulle ikkunapaikan 1000 rupilla, sanoin antavani 2000 🙂 Siitähän meille hauskat jutut syntyivät.

Tunnin kuluttua seurue häipyi ja minä sain ikkunapaikan, tosin huonommalta puolelta. Kandysta Nanyoyaan lähdettäessä kannattaa valita oikea puoli, kun taas Nanuoyasta ( Nuwara Eliyan kohdalla) Ellaan lähdettäessä vasen puoli. Noin se näkyy menevän näin jälkeen päin, vaikka Kandysta 1. tunnin aikana parempi puoli on vasen. Toivottavasti pysyit mukana.

Tässä sitten vähän tunnelmapaloja tuolta reissulta, joka katkesi vähän sattumoisin Nuwara Eliyan kohdalla. Syy selviää myöhemmin. Katsellaan ensin miltä matka näytti:

Hienoja olivat asemapäälliköiden asut Sri Lankassa. Turismi velvoittaa… 🙂

Paras paikka lienee ollut näillä, jotka uskaltautuivat istumaan portailla. Ainakaan maisemissa ja näkyvyydessä ei ollut valittamista.

Minä sen sijaan katselin laaksoon vähän kurkkien. Jäin vähän huonolle jamalle tämän pätkän maisemien ihailu meikäläiseltä. Tämä kuva selittää, miksi olisi pitänyt päästä oikealle puolelle. Vuoren rinne oli vasemalla, laakso oikealla. Penkit olivat selkä menosuuntaan tuossa vaunussa.

Väkeä tuli ja meni.

Nanu-Oya oli asema, mikäli aikoi vierailla saaren kuuluisimmilla teeviljelmillä Nuwara Elyassa.

TUOSTA VUOROKAUDEN YLLÄTYSPYSÄHDYKSESTÄ NUWARA ELIYAAN TULEE ERILLINEN MATKAKERTOMUS MUUTAMAN PÄIVÄN SISÄLLÄ!

SE PYSÄHDYS KANNATTI TEHDÄ!

Majapaikkani Villa Mount Royalin isäntä/omistaja Roshan Perera saatteli minut asemalle. Hänen isänsä oli ajanut vuosikymmeniä näitä junia, joten pojallekin ovat reitit tuttuja.

Jatkaessani matkaa seuraavana päivänä Ellaan, muuttuivat parhaat maisemat vasemmalle puolelle. Nähtävää riitti!

Junassa on tunnelmaa… Tässä vaiheessa jälleen istuin, mutta valitettavasti väärällä puolella, jälleen kerran. Siksi hyvien kuvien ottaminen oli mahdoton tehtävä. Tilaa ei yksinkertaisesti ollut liikkumisella häiritsemättä kohtuuttomasti kanssamatkustajia.

Olisi niitä maisemia halunnut katsella kaikessa rauhassa sieltä paremmalta puolelta. Seisomapaikan hyvä puoli oli, että näki edes jotain (Kun seisoi avoimen oven kohdalla).

Noin 3 tunnin kuluttua olimme perillä noin 2000 m korkeudessa sijaitsevassa Ellan kylässä. Seuraavassa matkakertomuksessa laskeudumme jyrkkää autotietä vähän liiankin vilkkaasti kohti etelärannikkoa.

 

Seuraa sen ilmestymistä Facebook-sivultani Appa matkustaa. 

Käy tykkäämässä sivua, niin näet, kun uusi juttu ilmestyy. https://www.facebook.com/appamatkustaa/

 

683 total views, 3 views today

Comments

  1. Haaveissa on joskus matkustaa Sri Lankaan ja tästä sain hyviä vinkkejä, kun sinne pääsen. Ja ihania maisemakuvia.

    1. Kiitos! Toivottavasti noista on ihan konkreettistä hyötyä, kun lähdet Pyhään Maahan.

  2. Kieltämättä kauniita maisemia! Tuolla oli varmasti kyllä kuuma? Vai toimiko ilmastointi? Tuo ovella istuminen portaissa olisi ehkä toisaalta paras paikka, mutta en varmaan siihen uskaltaisi istumaan.

    1. Ilmastointi toimii ihan kohtuullisen hyvin. Propelit pyörivät katossa ja ikkunat ovat auki. Jos menet, niin yritä saada se porraspaikka aina siltä puolen junaa, jonka vihjasin. Menevät niin hitaasti, ettei ongelmia ole istujallakaan.

  3. Vaikuttaa melko kaaoottiselta, joten saatamme sittenkin harkita asiaa kahteen kertaan sitten kun Sri Lankaan päädymme. Riippuu myös vähän siitä, että miten pitkän ajan päädymme tuolla saarella viettämään, eli tekisimmekö sinne varsinaisen matkan vai poikkeaisimmeko vaan muutaman päivän jonkun muun, vaikka Myanmarin tai Balin matkan yhteydessä.

    1. Kaoottista se onkin. Homman juju on siinä, että jos haluaa kokea jotain erilaista, matkusta Sri Lankassa junalla. Jos olen ihan rehti, oli hyvä, että vaimoni ei ollut tällä kertaa mukana. Ei tuo hauskaa ollut, mutta kokemuksena ihan ok. Luulen, että teidän tapauksessanne olisi järkevää hankkia netistä lippu 0-luokan turistivaunuun, joka on viimeisenä junassa. Sinne pääsee ainoastaan istumapaikan lunastaneet, joten saa keskittyä ihailemaan maisemia ja näkee joka puolelle. Huippuna olisi, että saisi sen viimeisen rivin, josta näkee varmasti joka puolelle. Oletan, että näitä saa netistä hyvissä ajoin.

  4. Vaikuttaa suht kaoottiselta ainakin verrattaessa parin vuoden takaiseen interrailiin Keski-Euroopassa. Pitkällä reissulla toi on varmaan ihan ok tapa matkustaa nopeasti, mutta kuitenkin nipistää isosti kuluissa (vs. menis lentäen).

    1. Kiito viestistä! Vastailinkin tuossa aiemmin Pirkolle vähän samaan asiaan. Homman juju junamatkan lisäksi on pysähtyä rauhassa ihmettelemään ja kokemaan paikkoja Nuwara Eliyassa. Vuoristossa on paljon nähtävää ja koettavaa. Minun tavoitteeni oli kokea tuo junamatka ja suosittelen testaamaan hommaa Ellasta Kandyyn. Voi olla rauhallisempaa. Tai jos löytyy 1. tai 0-luokan vaunusta numeroitu paikka, noihin ongelmiin ei törmää. Silti kokemus oli sellainen, ettei kaduta. Oli se niin erilaista verrattuna normaalimatkaamiseen. Ja Keski-Euroopassa kaikki on todella toisin 🙂

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *