Siam Paragon, Center, Vimanmek ja mainio ruokapaikka Bangkokissa

Bangkokin ykköspaikka Suuri palatsi ja Wat Phra Kaeo oli nähty, joten oli aika käyttää viimeinen matkapäivämme viisaasti. Kävimme upeassa ostoskeskuksessa Siam Paraganonissa, vierailimme maailman suurimmassa kultaisesta teakista tehdyssä kartanossa, majoituimme hinta-laatusuhteeltaan hyvässä hotellissa ja kävimme laulamassa ravintolassa. Oli myös aika tehdä 5 viikon matkamme yhteenveto.

Siam Paragon (2)

Siam Paragon (4)

Tässä Bangkokin upeimmassa ostoskeskuksessa piipahdimme vuotta aiemmin. Muutimme silloin matkasuunnitelmia paikallisten mellakoiden vuoksi ja jätimme yöpymiset keskustassa väliin. Nyt korjasimme vahingon ja vierailimme jälleen Siam Paragonissa ja Centerissä. Onhan tuo paikka aivan älyttömän hieno. Vaikea laittaa paremmaksi, paitsi Arabi Emiraateissa…

Siam Paragon (7)Siam Paragon ruokailu(6)Historia toistaa itseään. Vuosi sitten söimme tällaisessa ravintolassa ja pakkohan se oli kokea jälleen.

Siam Paragon (8)

Bangkok 2015B (3)

Seuraavana päivänä (4.2.2015) oli tälle matkalle ei-niin-tavallinen liike eli hotellin vaihto. Norkoilimme aamupäivän sviitissämme ja lähdimme puolen päivän aikaan uuteen hotelliimme. Olimme pari päivää aikaisemmin päättäneet tutustua uuteen Mode Shathorn –hotelliin, joka sijaitsee seuraavan Skytrain aseman vieressä, vajaan kilometrin päässä. Hurautimme tuon matkan taksilla (50 bath). Uusi hotelli oli ns. designhotelli, mikä näkyi tietysti sisustuksessa ja värimaailmassa. Tuo etenkin nuoremman väen suosioissa ollut hotelli osoittautui hyyäksi valinnaksi 78 euron korvausta vastaan. Palaan tähän myöhemmin.

Puolen tunnin odottelun jälkeen saimme huoneemme. Veimme kamppeet sinne ja lähdimme liikkeelle käyttämään Kuninkaallisen palatsin pääsylipun toisen osion eli tutustumaan Vimanmekin kartanoon Dusitin puistoon. Sitä mainostetaan maailman suurimmaksi kultaisesta teakista tehdyksi rakennukseksi.

Skytrain vei meidät Victoria Monumentille ja siitä jatkoimme bussilla (10 bath) vielä pari kilometriä. Jouduimme vähän kyselemään porttia kartanoon ja kyllähän meitä yritettiin petkuhuiputtaa jälleen kerran ottamaan taksin. Noin kilometrin hellekävelyn jälkeen osuimme lopultakin oikeaan paikkaan ja olimme valmiit tutustumaan kuninkaan entiseen asuinpaikkaan, kuuluisaan tiikkitaloon. Turvatarkastukset tuohon vanhaan kartanoon olivat viimeisen päälle. Laukut ja puhelimet piti jopa jättää maksulliseen lokeroon. Businesta se on sekin. Kierroksen aikana kävi selväksi, että kuningas on asustellut ihan mukavasti 100 vuotta sitten, ei kuitenkaan prameasti.

Bangkok 2015B (9)

Tuossa 3-kerroksisessa rakennuksessa jokainen huone on maalattu eri värein. Kaunista oli.

Bangkok 2015B (5)

Bangkok 2015B (6)

Kävimme vielä vilkaisemassa entisen parlamenttitalon näyttelyn, jossa oli kullasta ja hopeasta taottuja ja värkättyjä koriste- ja käyttöesineitä. Sitten Bangkokin toistaiseksi kallein jääteelasi kurkkua kohti ja menoksi. Helle oli Bangkokissa sitä luokkaa, että menimme takaisin hotelliin samaa reittiä mitä tulimme. 10 bathin matkatkin. Teki “Aallot”, Michael Wavet. Paluumatka Victoria monumentille kesti matkan pituuteen nähden (2 km) todella kauan (30 mini). Se antoi realistisen kuvan siitä, mitä on autoilu Bangkokissa ruuhka-aikana.

Kävimme piipahtamassa hotellissamme ja lähdimme etsimään ruokapaikkaa. Bongasimme Lehtipuun Bangkok-oppaasta, että muutaman sadan metrin päässä olisi vanhassa puutalossa, puutarhaympäristössä Thai-ravintola, jota kirjoittaja kehuskeli.
Bangkok 2015B (14)

Bangkok 2015B (11)

Bangkok 2015B (12)

Etsimme paikan, jossa meidät ohjattiin viehättävään ruokailutilaan vihreyden keskelle. Olimme lähes ensimmäiset asiakkaat, joten saimme pöydän haluamaltamme paikalta. Thaimaalainen palvelukulttuuri esiintyi tuossa ravintolassa hyvin edukseen. Hieno juttu oli sekin, että saimme syödäksemme parasta thairuokaa EVER. Olipa paikka, jota voimme suositella! Kortti on tässä.

Teimme pienen iltakävelyn ja palasimme Mode Shathorn –hotelliin. Oli ihan pakko laskea ammeeseen vettä ja istahtaa toviksi ihailemaan Bangkokin iltavalaistusta.
Bangkok 2015B (18)

Bangkok 2015B (19)

Harvinaislaatuinen kylpeminen. Lueskelun ja sähköpostittelun jälkeen oli minunkin aika pimentää huone ja köllähtää vatsani viereen valtavan leveälle vuoteelle. Marjatta oli nukkunut jo jonkin aikaa.
Bangkok 2015B (26)

Bangkok 2015B (28)

Aamulla näkymät 23:nnesta kerroksesta olivat muuttuneet, ymmärrettävästi. Näistä kuvista voi jokainen päätellä, että kyllä siinä yhden yön kelpasi nukkua ihan vaan tuota näkymää odotellessa. No, eivät nuo värit aikuisten oikeasti olleet ihan noin hienot, mutta talojen muotoon en koskenut. Meille oli vuotta aiemmin varattu huone vasemmanpuoleisesta Eastin-hotellista, mutta tänä  vuonna hinta oli tuplaantunut, joten tyydyimme katselemaan.

Bangkok 2015B (34)

Bangkok 2015B (32)

Aamiainen oli Mode Shathorn -hotellissa sitä itseään… Nam…

Kulutimme aamupäivän hotellissa Digi-Etlaria ym. lukien ja tätä päiväkirjaa kirjoittaen. Puolen päivän aikaan luovutimme huoneen ja siirryimme reissumme laitimmaiseen kämppään lähelle lentokenttää. Paneli Residence oli uusi, vielä keskeneräinen lentokenttähotelli, josta oli 10 minuutin ajomatka kentälle. Uutuudestaan huolimatta hotelli ei ollut tyylikkyydellä pilattu. Siisti, tilava huone 21 euron hintaan riitti kuitenkin näihin tarpeisiimme.

Lähdimme jossain vaiheessa etsimään ruokapaikkaa. Hotelli sijaitsi niin periferiassa, ettei alueelta löytynyt kuin yksi, jota halusi edes testata. Samalla pihamaalla sijaitseva ravintola osoittautui lopulta ihan riittävän hyväksi. Rouva kokkasi meille hyvät pastat ja kevätrullat ja musiikkia harrastava isäntä tuli rupattelemaan kanssamme kutsuen meidät illalla kuuntelemaan, kun hän soittelee ja laulelee. Ravintolan nurkka olikin täynnä soittimia, tietokoneita ja vahvistimia. Lupasimme tulla.

Bangkok 2015B (38)

Bangkok 2015B (39)

Illalla lähdimme juomaan cappuccinot ja isäntä alkoi vetää repertuuriaan 60- ja 70 –luvulta. Isäntä osasi laulaa ja kitaroida ihan hienosti. Hän esitti meille rakkauslauluja (tietenkin) ym. ja houkutteli lavalle. Ei olisi kannattanut yllyttää hullua, sillä aikamme kuunneltuamme rohkaistuin mukaan. Kävin laulamassa hänen kanssaan Yesterdayn ja Streets of Londonin. Opetin hänelle vielä Summer Winen, joka ei kuulunut hänen repertuaariinsa. Ehkä tämän jälkeen kuuluu. Hauskan, erilaisen kokemuksen jälkeen oli aika lähteä yöpuulle, tällä kertaa melko ajoissa. Aamulla olisi lähtö edessä ja herätys klo 6.

Yöllä oli ollut kuulemma levotonta, kun matkailijoita oli tullut ja mennyt. Meitä odotti taksi 150 bathin korvausta vastaan ja 6.45 olimme jo drop in –tiskillä laukkujemme kanssa. Ostimme hieman tuliaisherkkuja jälkikasvulle, kävimme loungessa aamiaisella ja nyt lennämme jo Kabulin yllä, puolivälissä matkaamme. Antti on luvannut tulla meitä vastaan. Käymme palauttamassa lainalaukun Lindeille (omamme hajosi pakkasessa lähtiessämme nostaessani sitä yön jälkeen autosta) ja jätämme Antin heilastelemaan. Saas nähdä mihin tuo uusi suhde johtaa nuorella miehellä.

Mitä jäi reissulta käteen?

Nyt on loppuanalyysin paikka. Olemme tähän matkaamme erittäin tyytyväisiä. Tällä hetkellä tuntuu, että Thaimaa on toistaiseksi nähty. Jos sinne menee takaisin, ? saari saattaisi tulla kysymykseen osana  Vietnamin matkaa. Vietnam oli jo nyt varasuunnitelmana, mutta valitsimme Rayongin. Se oli hyvä valinta, reissumme kohokohta. Vietnam voisi olla pääkohteena, kun seuraavan kerran tulemme näille kulmille. Kaikki sujui suunnitelmien mukaan. Pysyimme terveinä, kommelluksia ei sattunut, budjetti piti, itseasiassa taisi alittua, sillä 1450 eu/hlö kk:n matkasta ei ole ainakaan yläkanttiin.

Vaatetuksen suhteen golfkengät jäivät käyttämättä. Paitoja kannattaisi ottaa vain muutama mahdollisimman ohut ja pari lyhythihaista kauluspaitaa. Pitkähihaista ei tarvitse kuin matkaa varten. Se voisi toimia myös illalla, jos haluaa istua ulkona hyttysten ruokana. Pikkutakki jäi tälläkin reissulla käyttämättä, joten joutaa jäämään kotiin jatkossa se. Yhdet hyvät sandaalit ja kävelykengät riittävät. Tarvittaessa kengät ja paitoja voi ostella reissusta puoli-ilmaiseksi.

Tässä vielä linkit kierroksemme muihin kohteisiin: