Matkakertomus Mombasa 31.12.2010-5.1.2011

KENIA, SANSIBAR, TANSANIA 31.12.2010-17.1.2011

Toteutin matkan vaimoni Marjatan ja poikani Antin kanssa. Edessä oli mielenkiintoinen, itse räätälöity seikkailu, jonka valmistelut aloitimme vuotta aiemmin. Varasimme Turkish Airlinesin lennot Istanbulin kautta Nairobiin, hinta 589 eu/hlö. Matka-aika välilaskuineen noin 11 tuntia.

Priority Pass on kortti, joka sallii vapaan loungen käytön lähes kaikilla lentokentillä eri puolilla maailmaa. Koska lensimme EU:n ulkopuolelle, lähtoterminaalina oli Helsinki-Vantaan uusin siipi, ja loungena yksi tyylikkäimmistä, mihin olemme törmänneet matkoillamme. Tarjolla oli kantarellikeittoa. hyviä salaatteja, viinejä, glögiä yms. Hyvä Suomi! Hyvä lounget!
KOHTI UUTTA VUOTTA 2011
Turkish Airlines huomioi vuoden vaihtumisen tarjoamalla Heidsieck & Co:n shampanjaa lennon aikana muiden juomien rinnalla. Muutenkin TA yllätti meidät positiivisesti. Ainoa pieni jännitysmomentti oli lyhyt vaihtoaika Istanbulissa: Senkään suhteen ongelmaa ei ollut, sillä tiesimme koneen odottavan, koska laukkumme oli ohjattu Helsingistä suoraan Nairobiin. Ymmärtääksemme tällaisissa tapauksissa kone ei turvallisuussyistä lähde ilman, että jokaisen laukun omistaja on myös koneessa.
Matkalukemisena meillä oli mm. Riikka Pulkkisen “Totta”, Finlandia-voittaja Mikko Rimmisen “Nenäpäivä” ja Antilla Madventures-kaksikon “Kansainvälisen seikkailijan opas”. Hauska yhteensattuma oli, että Madventuresin tekijät olivat samassa koneessa matkalla Istanbuliin.
NAIROBI
Uusi vuosi vaihtui jossain Etiopian päällä. Nairobiin saavuimme aamuyöstä klo 2, mikä selitti osaltaan halpaa lentohintaa. Tiesimme, että meidän on keksittävä jokin odotustila ennen kuin siirrymme Nairobiin taksilla (15 eu). Kello oli noin 6, kun saavuimme bussiasemalle. Se oli AIVAN TÄYNNÄ uuden vuoden juhlijoita ja  matkaajia. Busseja ja bussifirmoja oli kymmenittäin. Sekameteli oli valtaisaa ja oli vielä pimeää. Vähän pelotti, mutta kaikki meni ok. Kävimme aamiaisella paikallisen hotellin (1 tähti) kahviossa, jossa tähtiä oli ehkä 0,5, mutta tarjottava oli hyvää ja erittäin edullista. Päivä nousi ja kansa hävisi koteihinsa. Elämä normalisoitui.
Koska bussimme lähtöaika oli klo 8, päätin kysellä lähtisikö joku aiemmin. Lähtihän niitä. Joku “ystävällinen” kaveri juoksutti minua muutamalle sisäänheittobussilleen väittäen, että kaikki bussit ovat uudesta vuodesta johtuen täynnä, mutta hän auttaa. Kävin muutaman bussin ovella ties missä ja totesin, että eivät ole meitä varten. Tilaa olisi kyllä ollut. Päätimme seíkkailun jälkeen, että menemme lunastamaan liput Modern Coast Expressin bussiin, josta olin varannut meille VIP-paikat. Mailailusta huolimatta varaukset eivät näkyneet heidän koneeltaan, mutta onneksi saimme haluamamme paikat.

Antin 6 tunnin VIP-paikka Mombasaan 16 eu, meidän 1. luokan paikat 14 eu. Kyllä kelpasi! Antti totesi istuessaan paikalleen, että “vähällä saa ihmisen onnelliseksi!” Matka Kenian halki oli valitsemamme kokemus, jota voi suositella jokaiselle. Siinä sai hyvän kokonaiskuvan maasta ja tie oli pääosin ihan hyvä. Ja pientä purtavaa & juotavaa saimme tietysti tässä “luksusbussissa”.

Luimme myöhemmin Nairobin oppaasta, että alue, jossa olimme aamulla seikkailleet, on kaupungin vaarallisinta seutua, eikä sinne menoa suositeltu, etenkään turisteille.

MOMBASA

Saavuimme Mombasaan n. klo 14.30. Vastassa oli heti kyydin tarjoajia. Neuvottelimme hinnan (20 eu), otimme taksin ja siirryimme läpi ruuhkaisan kaupungin hotelli Royal Beach Resortiin, jossa olimme klo 15.40. Saimme tästä RCI-ketju hopeakruunukohteesta käyttöömme erittäin tilavan olohuone/keittiön ja 1 mh & 2 kylpyhuoneen huoneiston. Tämä hotelli oli hintaansa nähden erinomainen valinta (noin 200 euroa viikko + 25000 pistettä), joten raaskimme jättää 3 yötä käyttämättä.

Hotellialue jakautui kahteen osaan. Meidän alueella oli isompi (vesi varmaankin +35 C) uima-allas. Rannan puolella viihdyimme kuitenkin siitä syystä, että siellä tuuleskeli, ah niin mukavasti. Elämä oli lenheettiä!

Rantatakiaisia riitti! Kaverit olivat koko päivän kytiksellä: istuivat rantakivillä ja odottivat, että joku lähtee kävelemään upealle hiekalle. He ovat myynnin ammattilaisia. Näilläkin kavereilla oli suomalaisen perheen suomeksi kirjoitettu paperi, jossa mainostettiin poikien rehellisyyttä, edullisia hintoja yms. Heistä ei päässyt eroon millään. Olisivat kierrättäneet koralleilla, kylässä,… Sen verran menimme vastaan, että tilasimme heiltä edestakaisen taksikyydin (20 eu) n. 10 km päässä olevalle Heikkisten hotellille (Severin Sea Lodge), jossa majoittuivat/kokoontui Kaijan 60 vuotissynttäriväki.

Merivesi nousi ja laski päivän aikana niin paljon, että ajoittain se oli 300 m päässä koralliriutalla, iltapäivällä taas hotellin rannassa. Ja lämmintä oli, vesi meinaan! Missään emme ole törmänneet vastaavaan.

Nämä kaverit olivat pyydystäneet mustekaloja. Pieni “ugudugu”-lapsi oli hellyyttävä pakkaus.

Samat ovat huvit lapsilla, maanosasta ja ihonväristä riippumatta. “Jambo!”

Tuntui hyvältä päästä käveleskelemään ilman takiaisia…

Piipoo tulla lompotteli orpojen ja köyhien kyläkoulun pihalla. Ja “Ukko Nooaa” lauloivat lapset vierailumme jälkeen todella hienosti.

Kyläkoulun rehtori ja vapaaehtoistyöntekijä rehtorin työhuoneessa kera suomalaisen tarkkailijan.

Kyläkierros oli puhutteleva kokemus. Ostimme kioskista hedelmiä eivätkä hinnat olleet päätähuimaavia. Hotellissa asuvien kannattaa huomioida tämä, jos haluaa hyvää halvalla. Tosin rantatakiaiset ja jopa hotellin tarjoilija tekivät omaa hedelmäbusinestään: kassi hedelmiä muutamalla eurolla.

Kukkaloistoakin alueella riitti.

Ruokailimme parina iltana Sea food- ravintolassa rannassa. Etenkin barbeque-ilta baby lobstereineen, showtansseineen ja kutsumattomine vieraineen oli upea elämys.

Kaijan 60-vuotispäivät Tamaring Dhow-laivalla

Hyvän ystävämme Kaijan 60-vuotispäivät oli lopullinen sysäys, joka sai meidät poikkeamaan myös Mombasassa matkallamme. Kokoonnuimme Severin Sea Lodgessa, jossa juhlat myös käyynistyivät. Paikalla noin 30 suomalaista.

Varsinainen juhlapaikka oli Tamaring Dhow-laiva, joka starttasi klo 19 maissa.

Enää ei tyydytty baby lobstereihin vaan saatiin sitä itteään…Herkullista, koko menu!

PALJON ONNEA KAIJA! Ja kiitos!

Comments

1. Osmo says:

Hyvä raportti. Kiitos Asko! Terv. Osmo

2. Hanne says:

Mukavaa lukea matkakuulumisianne tätä kautta, kiitos! Ja siis kannustukseksi: jatka ihmeessä näiden kirjoittamista! 🙂