Kanarian saarihyppely 2017 osa 1 Teneriffa: Los Christianos, Playa de las Americas, Los Gigantes ja Alcala

Tervetuloa mukaan yhdelle elämämme huikeimmista matkoista. Tämä Teneriffan matkakertomus on yksi Kanarian saarihyppelymme “sivutuotteista”, sillä olihan tuo hyppely muutakin kuin hienoja hotelleja. Aloitimme matkamme Los Christianoksesta, jossa teimme pakollisen bulevardikävelyn Playa de las Americasiin. Sitten kerron bussimatkasta Los Gigantesiin, jonka jälkeen tutustumme majapaikkamme kylään Alcalaan.

Odotimme tämänkertaista Kanarian kiertomatkaamme enemmän kuin mitään matkaa pitkään aikaan. Syynä oli se, että onnistuin lottovoittajan tuurilla saamaan kolmelle peräkkäiselle viikolle huippuhotellin loistokkaasta Club Melia -hotelliketjusta. Meillä oli yhdestä niistä viikon kokemus muutaman vuoden takaa Gran Canarialta (Melia Tamarindos) ja sen perusteella tartuin noihin RCI-viikkoihin. Edessä oli siis 3,5 viikon saarihyppely, jossa ainakaan hotellien tasossa ei pitäisi olla valittamista. Miten koimme tuon hyppelyn, nousiko joku noista kolmesta hotellista ylitse muiden,…?

Ensimmäisen RCI-viikkomme kohde oli Alcalassa sijaitseva Gran Melia Palacio de Isora (linkin takaa löytyy matkakertomus siitä). Sen vaihtopäivä oli perjantai. Koska en onnistunut löytämään sopivan hintaisia lentoja, päätimme lentää Teneriffalle pari päivää aikaisemmin ihan hintapoliittisista syistä. Löysin keskiviikoksi noin 100 euroa maksavat lennot, joten onnistuin saamaan lennoista säästämillämme euroilla majoituksen puolihoitoineen. Kannatti siis aloittaa pari päivää aikaisemmin.

Perusteellisen etsiskelyn ja vertailun jälkeen varasin majoituspaikaksi TRYP-hotellin (Melia-hotelli myös, joskin täysin toista tasoa kuin nuo loistohotellit) Los Christianoksesta hyvältä paikalta. Lensimme Teneriffalle Lontoon kautta Norwegianin koneella ja olimme saarella puolen yön maissa.

Siirryimme eteläiseltä lentokentältä bussilla kaupunkiin. Sen lähtöpysäkki oli heti ulosmeno-oven vieressä vasemmalla ja aikataulut löytyivät laiturilta. Hinta oli noin 3 euroa/hlö ja bussi meni moottoritietä muutaman pysähdyksen taktiikalla alle puolessa tunnissa. Suosittelen ehdottomasti valitsemaan edullisen bussin!

Meillä oli iltalento, joten varasin meille hotellista 1. yön aamiaisella ja toisen puolihoidolla. Kahden yön kokonaishinta meiltä kahdelta oli 158 euroa. Aamiainen ja illallinen olivat hintaan nähden oikein hyvät. Illallisella juomat eivät kuulu hintaan, mutta lasi viiniä maksaa 2,50 eu jne. Hinta-laatu hotellissa oikein hyvä.

Se hetki, kun kävelee rantabulevardilla ja joku kauppaa olutta 90 senttiä kolpakko. Ei voi mennä ohi!

Los Christianoksen ranta on ihan mukava varpaistelu- ja uintipaikka.

Koska tämä oli pitkän matkamme 1. päivä ja tämä alue on tullut kävellyksi niin monta kertaa, otimme mukaamme luettavaa ja etsimme varjoisan lukupaikan rantabulevardilta. Kun jaksoi taivaltaa, löysimme noilla kriteereillä varustetun penkin, jossa aikaa vierähti lueskellessa melkoinen tovi.

Viileä merituuli oli paras mahdollinen kaveri, sillä sää oli aika lämmin.

Illan tullen meille oli järjestetty oma konsertti, sillä kuvan keskellä olevasta ravintolasta kuului livemusiikki vähintäänkin riittävän hyvin. Onneksi älysivät lopettaa ennen puolta yötä.

LOS GIGANTES – todellinen turistikeskus

Olemme aiemmilla reissuillamme poikenneet muutaman kerran Los Gigantesissa. Viimeksi vuotta aiemmin visiitistä tuli todella lyhyt, sillä emme löytäneet autopaikkaa keskustasta. Kävimme silloin optimisteina kokeilemassa jopa satamasta, mutta se oli tuhoon tuomittu yritys. Etsittyämme paikkaa ja peruuteltuamme kapealla satama-alueella, ilmoitimme, että “pitäkää tunkkinne” ja lähdimme vuoristoon.

Nyt meillä oli ainutlaatuinen mahdollisuus mennä Los Gigantesiin bussilla. Gran Melia Palacio de Isora sijaitsee vain 6 km päässä kaupungista, joten istahdimme bussiin, maksoimme vajaa pari euroa ja pääsimme keskustaan. Kävellen kaupunki hahmottui vähän paremmin kuin aiemmilla autoreissuillamme, mutta mitään muisteltavaa ei paikasta jäänyt. No, jos jotakin, niin alla olevat kuvat kertovat kaiken.

Kaupungin nimikkohotelli on hyvällä paikalla lähellä satamaa ja uimarantaa. Näköalat huoneista lienevät aika jees! Alla olevat pari kuvaa avaavat eteemme sen, mitä kävellessä tuli vastaan: Ei mitään mainittavaa.

Satamaan pääsimme nyt käppäilemään, kun autolle ei tarvinnut etsiä parkkipaikkaa. Ei mitään mainittavaa sielläkään. Muutama ravintola rannalla, kuten kaikissa turistipaikoissa.

Los Gigantesin kuuluisa mustan hiekan uimaranta ei ole koolla pilattu. Muutamia kymmeniä uimareita loikoili ja käveli rannalla. Vaikka aallokko ei ollut kovin suuri, punaiset liput olivat saloissa. Totuus lienee, että veden virtaukset ovat todella petollisia tuossa lahdessa, joten uimavalvojien pillit soivat tosi ahkeraan, jos joku lähti yli 10 metriä rannasta uiskentelemaan. “Ihailimme” aikamme tuota paikallista nähtävyyttä ja lähdimme kävelemään.

Los Gigantes -hotellin rannan puoleinen osa näytti tältä. Komeasti löivät aallot rantakallioon.

Kun katseen käänsi vuoristoon, oli näkymä tällainen: hotelli, hotelli, hotelli, vuori! Siinä ei kauan nokka tohissut, kun Leppilammet kävelivät bussiasemalle ja palasivat hotelliin.

ALCALA sai lottovoiton, kun Melia-hotelli rakennettiin

Tämä kuva on otettu Alcalan kylän keskustasta. Kuvassa vasemmalla näkyvä Gran Melia Palacio de Isora sijaitsee vajaan kilometrin päässä kylän keskuspuistosta. Alla olevassa kuvassa näkyy yllä olevan kuvan keskellä oleva Alcalan “uimaranta”. Portaat johtavat mereen, joten kyllä uiminen onnistuu. Keskuspuisto ravintoloineen on uimarannan kohdalla vähän ylempänä merestä.

Kun lähti käveleskelemään keskusaukiolta talojen välistä ylös mäelle, pääsi katselemaan rannalta kaupunkia ja merta. Tämä erittäin suositeltava kävelyreitti löytyi sattumalta, kun jonnekin vaan piti kävellä, että saisi riittävästi askelia mittariin 🙂

Kanarian saarilla on aina löytynyt kukkaloistoa.

Alcalassa on rohkeita värivalintoja taloissa. Oikealla lasten leikkipuisto. Kylän terveyskeskus sijaitsee tässä vasemmalla (ei näy kuvassa).

Riemunkirjavia taloja on itse asiassa kiva katsella.

Kun Alcala oli kävelty rannan puoleiselta osuudelta ristiin rastiin, lähdimme takaisin hotellille. Se reitti on hieno kävelypaikka, joka tuli meille tutuksi viikon aikana.

No, illan valomaailma oli sellainen, että se ihan pakotti ottamaan kuvia, jotka eivät kiinnosta kuin meitä. Mutta itsellehän me nämä kertomukset teemme 🙂 Kuvissa taustalla häämöttää La Gomera, josta olen tehnyt erillisen matkakertomuksen.

Olen aiemmin esitellyt Teneriffaa useissa matkakertomuksissa. Ne löytyvät täältä samasta blogista www.appamatkustaa.fi kohdasta “etsi” hakusanalla Teneriffa.

Tämän saarihyppelymme muut toistaiseksi julkaisemani matkakertomukset löytyvät täältä:

Kanarian saarihyppely 2017 osa 2: Onko tässä Teneriffan paras hotelli?

Kanarian saarihyppely 2017 osa 3: Tutustumista Lanzaroten etelärantoihin

Kanarian saarihyppely 2017 osa 4 Lanzarote: Melia Salinas – hotelli aikuiseen makuun

Ja lisää on tulossa lähipäivinä.

Seuraa matkapäiväkirjojen ilmestymistä Facebook-sivulta Appa matkustaa. Käy tykkäämässä sitä, jotta näet uusimmat postaukset sitä mukaan, kun niitä sinne laitan.